Priman tarina
Tutustu Priman tarinaan ja sen yli 30-vuotiaaseen historiaan näiden poimintojen kautta. Priman tarina on tarina
sitkeästä yrittämisestä, joka ei lannistunut alkuvaiheen haasteista huolimatta. Se on osoitus uskosta
suomalaiseen osaamiseen. Se on korkean laadun vaalimisen tahtoa ja taitoa.
Priman tarina on ennen kaikkea kunnianosoitus hyville työntekijöillemme, yrittäjän asenteelle,
Priman hyvälle yhteishengelle sekä asiakkaillemme, joiden tyytyväisyys on paras palkkamme.
Yrityksen alku
Vuonna 1990 perheenisä Hannu Leppänen halusi toteuttaa yrittäjähaaveensa, jossa voisi hyödyntää siihen astista monipuolista kokemustaan työelämässä. Asuntolaina, kasvava perhe tai lähestyvän talouslaman uhka eivät lannistaneet nuorta yrittäjähenkistä myyntimiestä.
Alku ei ollut helppoa. Hannun yritysidealle ei heti löytynyt rahoitusta. Hyvä tuttava, jolla oli myös oma tulevaisuutensa avoimena, ehdotti että ryhdytään yhdessä tekemään ovi- ja ikkunaremontteja omakotitaloihin. Sellaiselle yritykselle tuntui olevan kysyntää – mutta alalla oli jo monta toimijaa.
Kumppanukset alkoivat toimittaa Laukaassa sijaitsevasta toimipaikastaan ikkunoita aluksi Markkinointi Feston Oy -nimellä, myöhemmin nimi vaihtui Primaksi.
Monet haasteet voitettiin sinnikkäällä, peräänantamattomalla työllä ja yritys nousi pikkuhiljaa pinnalle, nyt kokonaan Hannun omistuksessa. Tuotteet ja työ olivat laadukasta, mutta kilpailluilla markkinoilla vaadittiin lisäksi myös myynniltä paljon osaamista ja asiantuntemusta, jotta asiakas vakuuttui ja teki kaupan. Hyvän asiakaskokemuksen merkitys ymmärrettiin Primalla.
Yritys uudelle tasolle
Primasta oli tullut vuosituhannen vaihteen jälkeen yksi Suomen johtavista korjausrakennusalan toimijoista omakotitaloremonteissa.
Toiminnan jatkuvasti laajentuessa tarvittiin paremmat toimitilat. Uudet asianmukaiset toimisto- ja hallitilat valmistuivat vuonna 2010 yrityksen kotipaikalle Laukaaseen.
Vuosien mittaan yrittäjä Hannu Leppänen halusi jo päästä operatiivisesta työvastuusta vapaammalle ja löysi toimitusjohtajaksi Nokia Oyj:ltä Mikko Laurilan.
Yrittäjä itse toimi Priman hallituksessa johdon tukena vuoteen 2022 asti.
Remonttipalveluita myös rivitaloille ja taloyhtiöille
Vuonna 2014 Prima otti askelen taloyhtiöiden suuntaan. Taloyhtiöiden ja rivitalojen remontit ovat vaativa toiminta-alue, joka vaatii oman osaamisensa. Myös tällä alueella Prima on osoittautunut todella hyväksi toimijaksi.
Suomessa on valtava rivitalojen ja kerrostalojen suma, joka tarvitsee katto- ja muita remontteja säilyttääkseen arvonsa ja asuttavuutensa. Priman konsepti tämän ongelman asianmukaiseksi ratkaisemiseksi on toimiva kokonaisuus. Resurssimme riittävät toimintaan koko Suomessa.
Lähtökohdat menestykseen
Myyntitapana tarjontamyynti suoraan omakotitaloasukkaille tuntui haastavalta – ostavatkohan ihmiset kokonaisen ikkunaremontin ovikelloa soittavalta edustajalta? Käytäntö osoitti, että tämä palvelu otettiin myönteisesti vastaan. Asiakkaan kannalta tämä toimintatapa oli helpoin ja vaivattomin. Asiantuntijaa ei tarvitse lähteä hakemaan, vaan hän tulee kotiin.
Hyvän myyntivireen takasi Priman periaate, että markkinointiin ei käytetty rahaa, vaan satsattiin myyjien toimintamahdollisuuksiin. Heidän asiantuntemuksensa oli se, mitä asiakkaat arvostivat ja sitä kautta Priman maine kasvoi luontaisesti.
Erikoistuminen
Hyvä työn laatu toi Primalle kysyntää muihinkin kodin kunnostustöihin ikkunoiden ohella. Jonkin aikaa tehtiin kylpyhuoneremontteja ja muita sisätilojen kunnostustöitä, mutta sitten tehtiin strateginen valinta: keskitytään talon ulkopuolen töihin. Prima erikoistui vesikattojen uusimisiin mukaanlukien myös vaativat kattorakenteiden ja kattomuotojen muutostyöt, sekä ulkoverhouksien kunnostukset lisäeristyksineen.
Erikoistuminen avasi uusia markkinoita Priman laadukkaalle palvelulle ja toi kasvua.
Visio
Hannu Leppänen ja Mikko Laurila näkevät Priman tulevaisuuden hyvänä. Palvelu on laajentunut terasseihin, sokkelikorjauksiin, kesämökkien laatuparannuksiin yms. Osaava laatutyö tekee aina kauppansa. Kehittyvä yritys ymmärtää tarttua haasteisiin jo ennakolta.
Hannu kertoo aiheesta pari esimerkkiä:
– Heti kun asbestipurkutyön vaarallisuus ymmärrettiin, hankimme asianmukaisen valmiuden purkutöihin työntekijöitämme suojaten, ensimmäisten toimijoiden joukossa.
– Kuluttajansuoja ei ole meille mikään ”peikko” tai ongelma. Toimimme rehellisesti, myymme todelliseen tarpeeseen ja tuomme asiakkaalle oikeasti ratkaisun. Silloin ei kauppojen peruuntumisia tarvitse miettiä!
Vanha asuntokanta on suurinta suomalaista kansallisvarallisuutta. Sen kunnossapitäminen on meidän suomalaisten yhteinen etu, ja Prima on ammattitaidollaan juuri tällä asialla. Siinä meille ja työllemme visio ja tarkoitus!
Priman vuodet
- 1990 Hannu Leppänen kumppaneineen perusti ikkuna- ja oviasennuksiin erikoistuneen yrityksen, Markkinointi Feston Oy:n
- 1993 Koko yritys Hannu Leppäselle
- 1993 Yrityksen nimeksi ja tuotebrändiksi Prima
- 1997 Katot mukaan palveluvalikoimaan
- 1999 Ulkoverhoukset mukaan palveluvalikoimaan
- 2004 Omat peltisepät ja liikkuvat sepänverstaat
- 2010 Uudet toimitilat Laukaan Leppävedelle valmistuvat
- 2010 Prima-rakentajat Oy palkitaan Keski-Suomessa maakunnan Vahvimpana yrityksenä
- 2014 Taloyhtiöt liiketoimintayksiköksi
- 2014 Uudeksi toimitusjohtajaksi myyntijohtajana toiminut Mikko Laurila
- 2014 Hannu Leppänen jatkaa hallituksen puheenjohtajana
- 2018 Liiketoiminta siirretään tytäryhtiöön Prima-rakentajat Oy Leppänen, jonka osakekannasta omistaa 100% emoyhtiö Leppänen Group Oy
- 2019 Uutena toimitusjohtajana aloittaa Topias Leppänen
- 2022 Liiketoiminta jatkuu yhtiöissä Prima Pohjoinen Oy ja Prima-rakentajat Oy – Vanhat työntekijät jatkavat näissä yrityksissä pääomistajina
Arvot
”Moni on kysynyt, mikä on Priman menestymisen salaisuus. Kyllä se perustuu rehelliseen, ahkeraan työntekoon. Jokainen tekee hommansa hyvin!”
Timo Haapaniemi
”Hannun johtamistyyliin kuuluu, että kaikille annetaan mahdollisuus. Edellytetään myös, että vapauteen kuuluva vastuu osataan kantaa. Rehellisyys, kunnolla tekeminen, reilu tulonjako. Se on Primaa!”
Mikko Laurila
”Jos tulee virhe, sovitaan asiakkaan kanssa sen korjaamisesta. Yrityskulttuurimme ohjaa toimimaan aina oikein.”
Juho Pitkälä
”Ilman vaimoni Liisan tukea ja vastuunottoa ei yrittäminen olisi tällä tavoin onnistunut!”
Hannu Leppänen
”Yksi tärkeimmistä arvoista Primalla on työntekijöiden perheiden hyvä huomioiminen!”
Jukka Hänninen
Primajuttuja
”Navetan katto oli suurin työ, mitä meillä on. Hännisen Jukka oli katolla taivuttelemassa peltiä, hän oli juuri tehnyt vaikeimmat kohdat. Huomattuaan tarkastelevan katseeni, hän huudahti: ”Puretaanko?”
Heh, eipä tarvinnut purkaa, työ näytti todella hyvältä.”
Johan Askolin
”Jukalla on se piirre, että työt alkavat kello seitsemän, riippumatta siitä, missä kohde on. Lappeenrannassa tai Porissa. Joskus on apupojilla ollut heräämisen kanssa vaikeuksia!”
Hannu Leppänen
”Meillä alkoi kattoremontti ja ensimmäiseksi pihaan tuli nuoria poikia. Nämä taitavat olla purkuporukkaa, ajattelin. Kun seuraavan kerran tulin katsomaan, nuo pojat laittoivatkin jo ruoteita purkamalleen katolle. Olipa hauskan näköistä, nämä nuorukaiset olivatkin jo ihan täysammattilaisia.”
Johan Askolin
”Teimme huopakattoa Suomussalmella hotelli Kiannon Kuohuun. Pintahuopaa jäi puuttumaan yksi rulla. Mistään Pohjois-Suomessa ei saanut samanlaista huopaa. Ajoimme kotiin Jyväskylään ja sieltäpä löytyi se yksi rulla oikeanlaista huopaa. Ajoimme rulla mukana yöllä takaisin Suomussalmelle ja aamutuimaan polttelimme huoparullan paikalleen. Tulipa sekin homma ajallaan tehdyksi!”
Jukka Hänninen
”Haimme Lahteen peltiseppää. Ahosen Jani sai tulla viikoksi Jukan mukaan kokeilemaan, miten työ luonnistuisi. Jukka haki hänet joka aamu klo 5 aikoihin ja työ kesti iltaan saakka. Viikon päätteeksi Jukka kelpuuttikin Janin työhön.
Jani kertoi minulle sitten työhaastattelussa, että tahti oli hurjaa, eikä hän tuohon tehokkuuteen kyllä yltäisi. – Jos pääset puoleenkaan tuosta, paikka on sinun. Jani oli tyytyväinen ja aloitti työt meillä!”
Hannu Leppänen
”Tuo Jukkahan on lähes kaksimetrinen, raamikas kaveri ja saanut asiakkailta lempinimen Karhu. Hänen työhönsä moni asiakas on mieltynyt ja vieläkin tulee pyyntöjä, että ”haluaisimme, että nimenomaan Karhu tulee pellittämään!” Karhu on sitten käynyt tällaiset pellitykset itse hoitamassa, vaikka onkin muuten jo työnjohtohommissa!”
Hannu Leppänen